المراه بالالوانالوان المقالاتومان

بداية تعارف.. مع رشا وجدي!!

 

رشا وجدي ..خبيرة تجميل متخصصة في البشرة


حبيت اعرفكوا بنفسى انا رشا وجدى  عرفت بلقب “خبيرة تجميل”،بوجه عام وبوجه خاص عرفت بخبيرة بشرة ٣١ سنة اكيد قلت سنى لأسباب طبعا ..


بداية دراستى كانت ف مجال makeup وأخدت كورس بسويسرا،وعند تعمقي في هذه الدراسة ،أنجذبت الي الطبيعة ودراسة البشرة والجسم،وكيفية الاهتمام والعناية بكلاهما.

 

 من خلال” الماسكات الطبيعية”وهو ما دفعني الي دراسة الطب البديل،وكيفية العلاج بالبشرة والجسم بالماسكات الطبيعية.


كنت اعتقد في البداية أن التفكير في مستحضرات التجميل والكريمات ..وغيرها ،وانهم الطرق الاصلح للعناية بالبشرة،وانه مع التقدم والتطور السريع علي مستوي العالم لتصنيع هذه المنتجات التي تساعد في علاجة وأصلاح البشرة والحفاظ عليها،.

 

 ولكن بعد الدراسة،أصبحت علي يقين بأنه “كلما تقدم العالم.. لجأ للطبيعة وللعلاج بل وللطب البديل ” وهو ما دفعني اكثر واكثر للإنسياق والاندفاع وراء الدراسة الاكثر تعمقا ومعرفة حتي وانني مازلت وساظل أدرس حتي النهاية.

 

وتعتبر آخر شهادة لي كانت عن ” كورس لتعليم الطريقة الصحيحة لتنظيف البشرة والمساج “حتي يتثني لي عمل جلسات متطورة لتنضيف البشرة.

 

ولا أستطيع اغفال كم التجاوزات والانتهاكات التي وجدتها في بداية مشواري العملي في مصر،حيث تواجد  العديد من الدجالين او النصابين والمحتالين اللذين يحاولوا استغلال ” طيبة وفطرة المصريين” وعلمهم المحدود عن العناية بالبشرة او الشعر،فضلا عن استهوائهم للوصول الي  النتائج السريعة بمعني” بدئوا يبيعوا الهوا لاستنزاف اموالهم”  من خلال بيع منتجات مضرة جدا..

 

والتي سأتناولها بالشرح المفصل فيما بعد، فضلا عن “الافتاءات” المغلوطة والماسكات الطبيعية المضرة جدا للبشرة .


ومن هنا شعرت بانه اصبح لي دورا كبيرا في توعية الناس، فهم في أشد الحاجة الي  النصح والإرشاد،دون أي مصالح مادية .

 

 بالفعل في البداية  واجهت العديد من الاعتراضات والهجوم القوي والعنيف ،ولكن وبالتدريج تفهم الجميع،بانه لا وجود لمصالح شخصية،الا وانني اردت فقط ،استفادة ووعي الجميع،.

 

اما وفي الفترة القادمة،سوف نقوم بعرض  اكثر المخاطر والمنتجات التي تشكل خطرا واذي كبير عليكم وعمل،حملة توعية في الايام القادمة.

والاكثر من ذلك ،فيما دفعني للقيام بذلك هو ان (البنت او الست المصرية حقيقى بتصعب عليا جدا) حيث الأحمال الكثرة التي تلقي علي عاتقيها ،حتي وانها نسيت “نفسها وسط كل هذا وذاك،.

 

ترتكب المراة اكبر خطا في حق  نفسها،عندما تترك نفسها تتلاشي وسط احمال واعباء الحياة، فلابد وان تخصص وقتا لنفسها تكافئ نفسها على كل شيئ بتقدمة في حياتها، تسرق من يومها على الاقل نص ساعة تكون ليها هيا بس وفي وسط الغلاء وفي المنتجات وسعرها المبالغ فيه .

 

ووسط وقتها القليل ومسؤوليتها “انا هقدر اعملها برنامج خاص بيها ازاى تهتم بنفسها بمنتجات في مطبخها سهلة وسريعة جدا هتعرف تحضر حاجات جميلة لبشرتها وجسمها وشعرها.


حاسة ان مسؤليتى اساعد كل بنت لان دايما بقول مفيش بنت وحشة وحلوة فيه بنت ذكية تعرف تظهر جمالها حتى لو مش باين قوى .

 

بداية تعارف ..مع رشا وجدي

وفيه بنت ممكن توحش نفسها برغم جمالها الرائع ،الموضوع محتاج بداية منك اول بداية انك تقدرى نفسك انك تقتنعى انك تستاهلى ده انك تتاكدى ان عشان الناس تقدرك وتديكى قيمة لازم في البداية انتى تقدرى وتعملى قيمة لنفسك.

 

 اللى بقولو مش كلام انشاء اللى بقولو حصل فعلا الموضوع اكبر من اهتمامك ببشرتك وشعرك الموضوع هو انتى
لو تحبى تبدئي معايا لو تحبى تبدئى صح لو تحبى تغيرى حياتك لو تحبى تكونى جميلة لنفسك قبل قدام الناس تعالى ابدئى معايا .

 

وانا هديكى السر واتاكدى انك جميلة قوى بس محتاجة تكتشفى نفسك من جديد انا اول واحدة اتغيرت وبدأت من جديد بقيت فرحانة وانا بقول سنى لانى بإهتمامى بنفسى حبيت نفسى واتصالحت معاها مين ناوية تبتدى ؟؟؟؟


           يالا نبتدى وغيرى حياتك مع رشا وجدى!!

الوسوم
اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

‫3 تعليقات

  1. ربنا يوفقك يارشا انتي جميلة قلبا وقالبا ربنا يعينك ويقدرك علي مساعده الفتيات والسيدات دي مهمة صعبة بس انتي قدها وقدود إن شاء الله

  2. رشا وجدى من أكتر الشخصيات المحترمة وبجد بأشكرها جدآ على أهتمامها بكل البنات والسيادات وبأسكرها على مجهودها ودراستها اللى أفادتنا بيهم
    أنا بحبها جدآ جدآ
    وربنا يوفقك ي روشا ومن نجاح لنجاح دايمآ

اترك رد

إغلاق

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock
%d مدونون معجبون بهذه: